Met een blik op de toekomst zijn wij samen met Anthony Prenen (Bouwbedrijf Alexander de Bont) en winkelinterieurspecialist Martin van Rietschoten (Van Rietschoten Design) vol energie begonnen aan een plan voor een totale winkelverbouwing. Ik wilde iets aparts wegzetten dat anders zou zijn dan de rest.
Samen met de gemeente zijn wij in onderhandeling gegaan over ons schetsplan voor de winkelpui. De gemeente voerde enkele bouwtechnische aanpassingen door in onder meer de symmetrie. Het enthousiasme en positieve gesprek bij de gemeente gaf ons het gevoel dat ook het plan voor de verbouwing een toevoeging voor Breda in 2025 zou zijn. Gedurende de verbouwing zagen we ons ontwerp nog beter tot zijn recht komen dan we van tevoren hadden durven dromen. Van alle kanten kregen wij positieve berichten over de vorderingen.
De verbouwde winkel werd tijdens het openingsweekend zeer enthousiast ontvangen door zowel klanten als medewerkers. Ook een aantal architecten hebben dat weekend een bezoek gebracht aan onze winkel. Zij waren erg lovend over het gedurfde ontwerp met marmer en messing en vonden het een toekomstgerichte en moderne keuze. Ik was ontzettend trots dat het gewaagde idee dat ik in mijn hoofd had zo mooi tot stand was gekomen en had nooit verwacht dat de verbouwing daarna zoveel heisa zou veroorzaken.
In de loop van de week richting het tweede weekend werden we geconfronteerd met een Facebook-rel over onze vernieuwde winkelpui. Mensen vonden die afschuwelijk en niet passen bij het monumentale pand. Daaraan werden namen gegeven die ik hier niet ga vermelden. Dit werd uiteindelijk zo groot dat zelfs BN De Stem en BredaVandaag het oppakten. Zij schreven niet meer over wat wij hadden bereikt, maar wakkerden de Facebook-rel juist aan. Hierdoor werd een golf van negativiteit verspreid die wij niet konden begrijpen. Het positieve gevoel dat wij hadden over onze vernieuwde winkel werd volledig overspoeld door de negatieve berichten. Ik kreeg een rotgevoel dat niet meer weg te denken was.
Een aantal maanden later vond ik in de krant een stuk over de BLAStprijs, een prijs die zou worden uitgereikt door een vakjury voor de beste winkelpui van Breda. Architecten en eigenaren van winkelpanden mochten hiervoor hun winkelpui kandidaat stellen. Dit was een geschenk uit de hemel. Ik wist dat ik deze kans met beide handen moest grijpen; met het positieve gevoel en de complimenten die wij hadden gekregen over de verbouwing, vonden wij de aanval de beste verdediging.
Na alles te hebben ingeleverd, werden we een paar weken later blij verrast met een telefoontje dat we bij de laatste twee genomineerden hoorden. Na alle kritiek die we over de winkelpui hadden gekregen, voelde deze nominatie alsof we al hadden gewonnen. Het deed er niet meer toe of we eerste of tweede zouden worden. Onze innovatieve winkelpui werd door vakmensen erkend als bijzonder en modern en anders.
Na de toespraak van de burgemeester, die alle aspecten nog eens aanhaalde, werden we tot winnaar van de BLAStprijs 2018 uitgeroepen. Hierbij gaf de burgemeester mij het woord en kon ik mijn laatste emoties eruit gooien. Hierna hebben we alle negativiteit omgezet in positiviteit. Wij dragen met trots de titel van mooiste schoenenwinkel/winkelpui van Breda en omstreken.