BLAStblog #08 – Molsparking

De Molsparking in Breda is bij vele Bredanaars bekend en bij velen, als ze er niet geparkeerd staan, een doorn in het oog. Waar ooit een stadsboerderij was en later de soldaten sliepen, ligt al ruim een halve eeuw een parking.

De afgelopen decennia zijn er tal van plannen geweest om deze vlakte opnieuw in te richten. Van een tweelaagse parkeerkelder met woningen tot de meest recente plannen voor winkels en wonen.

Wat maakt deze parking toch zo unheimisch? Historisch gezien is het terrein van de Molsparking onderdeel van een zichtas die loopt van de Grote Markt tot het Van Coothplein. Echter sinds de sloop van de Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaartkerk in 1967 blokkeert de Houtmarktpassage het zicht vanuit de Halstraat. De Kerkstraat is sindsdien tot een wezenloos straatje verworden, dat doodloopt op de vangrail van de Molsparking. De afbakening door een vangrail en de rafelige rand met bebouwing van de achterzijde van de Ginnekenstraat geven de parking een sinistere uitstraling. Zeker in de ochtend en avond (nacht) is het een grotendeels lege asfaltvlakte.

Echter heeft het desolate karakter van het terrein ook een ruwe schoonheid in zich. Die komt, ondersteund door prachtige muurschilderingen, goed tot uitdrukking. Juist door de rafelige achterzijde van de panden aan de Ginnekenstraat tot podium voor kunst te maken, wordt benadrukt waar straks de crux ligt als het terrein een nieuwe invulling krijgt. De aansluiting op deze rand – in combinatie met een zichtlijn door de Kerkstraat – moeten de basisingrediĆ«nten zijn voor een nieuwe invulling. En als in de toekomst de Keizerstraat een groene boulevard wordt, is de doorwaadbaarheid van De Lange Stallen naar het achterliggende Molsterrein een absolute must.

De grootste uitdaging voor de toekomst van de Molsparking is de invulling van het terrein. Wat moet er komen? Dat is geen op zichzelf staande vraag voor deze locatie alleen. Breda heeft de rijkdom dat de stad, in en nabij het centrum, nog tal van te ontwikkelen locaties heeft liggen. Die kunnen de kwaliteiten van de stad versterken.

Wat is er nodig? Eerdere plannen met retail, horeca en wonen zijn gesneuveld. Gezien alle grote ontwikkelingen die aan de rand van het centrum nog op stapel staan, is het voor deze cruciale locatie zaak niet een ontwerp, maar vooral een strategie van gebruik te ontwikkelen. Een strategie die in kan spelen op wisselende activiteiten en veranderende vraag op het gebied van retail, horeca en cultuur.

Een markthal, marktplein in de breedste zin van het woord, voor alle markten! Zou het niet prachtig zijn midden in de stad een podium te hebben voor tijdelijke activiteiten. Waar in een groene parkachtige setting zowel wekelijks terugkerende activiteiten als de weekmarkt, maar ook nieuwe horecaconcepten, pop-up stores, tentoonstellingen, manifestaties hun (tijdelijke) plek kunnen vinden. Het parkeren mag blijven, maar dan ondergronds.