Eindelijk ligt de langverwachte Nationale Omgevingsvisie er; de visie van het Rijk op Nederland.
Nederland is, vindt zij en met haar volgens mij veel vakgenoten, een ‘polycentrisch’ netwerk van steden. In gewoon Nederlands: wij hebben geen echt grote centrale stad als Londen, Parijs of Berlijn maar vele kleine(-re) steden. Banen, winkels, musea, sportfaciliteiten vinden wij daarom minder vaak in onze eigen stad of, positiever, die zoeken we ook op in andere steden dan waar we wonen. Nederlanders pendelen daarom dan ook, zo blijkt uit de Nationale Omgevingsvisie, steeds meer tussen de steden. En daarom zijn tussen die steden goede verbindingen nodig, zo vond en vindt ook het Rijk.
En Breda heeft die al. De stad is omringd door autowegen en met Via Breda komen we op vele plekken ook makkelijk met de trein, de bus en niet te vergeten de fiets. Ik dacht hieraan toen ik afgelopen zomer lekker thuis in Breda vakantie hield. Vanuit Breda kom je tegenwoordig overal heel snel en makkelijk: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Antwerpen, Eindhoven, noem maar op. Een groot pluspunt toch van het wonen in Breda bedacht ik mij weer, en het nieuwe station van Breda en de HSL-lijn zijn echt geweldig. Jawel, ondanks alle negatieve geluiden ook en vooral in het Bredase. Waarom is dat toch?
Maar waarom noemen wij de stationsontwikkeling ‘Via Breda’? Dit roept het beeld op dat mensen die hier niet wonen of werken alleen maar door of langs onze stad gaan. Willen we dat ook? Of willen we dat ze stoppen, uitstappen en onze stad bezoeken? Natuurlijk, voor de vele terrasjes, bars, eetgelegenheden en andere uitgaansgelegenheden waar we als gezellige Bourgondische stad om bekend staan. En er zijn veel evenementen, ook dat. Maar volgens mij moet er meer zijn om naartoe te gaan. Er moet een schepje bovenop en we moeten dat ook meer uitdragen. Want buiten Breda kom ik Breda weinig tegen, maar bijvoorbeeld wel aankondigingen van exposities met echte trekkers in kleinere steden als Dordrecht, Schiedam en Rijswijk. Zwolle zet zichzelf (inter-)nationaal op de kaart met haar vernieuwde museum en Eindhoven binnenkort weer met de Dutch Design Week. En wat doen wij in Breda: geen Grafisch Museum meer, een evenemententerrein buiten de stad waar je vanaf de A27 op- en afrijdt, geen spraakmakende architectuur meer zoals Mezz, het Chassé Park – waar veel vakgenoten uit binnen- en buitenland voor naar Breda kwamen – en het Chassé Theater, een cultuurtempel bij uitstek, de grootste buiten de Randstad.
Wat mij betreft moeten we ons, opnieuw, de vraag gaan stellen: waarvoor komen de mensen NAAR Breda?
Deze week las ik in BN De Stem dat wethouder Paul de Beer voor de Omgevingsvisie van onze eigen stad als thema ook verbindingen noemt. Wat mij betreft dus niet alleen vanuit en Via maar ook NAAR Breda.
Ik schrijf dit uitkijkend op het prachtige Chassé Theater, dat in de zomer helaas grotendeels zijn deuren sluit.
foto: © Mariëlle Overboom