Voor een paar euro met de ondergrondse metro naar het centrum van Breda? Is dit hoe Breda er in de toekomst uitziet? Als het aan mij ligt wel. Ik heb daarom ook een metrokaart voor Breda ontworpen voor de toekomst.
Het idee is ontstaan toen ik weer vertraging had met de bus richting Etten-Leur. Tijdens de busrit dacht ik na over een computerspel dat ik graag speel, Cities Skylines. In het spel had ik een stad gemaakt waar zich files en opstoppingen voordeden. Er was te weinig ruimte voor bredere wegen. Een goede oplossing was om een metronetwerk aan te leggen.
Toen kwam ik op het idee een kaart voor Breda te maken. Een visie op de toekomst van mijn stad. Het viel me namelijk op dat de infrastructuur in Breda niet perfect is. Rondom het centrum wordt het al druk met autoverkeer. Er is alleen geen ruimte om het verkeer op een andere manier de stad in en uit te leiden. Nieuwe rijbanen aanleggen heeft ook geen zin omdat dat gewoon niet gaat passen. Eigenlijk is het centrum van Breda niet gebouwd voor 180.000+ bewoners. Ik heb het idee dat Breda van brede wegen af wil, met als voorbeeld de zuidelijke rondweg die vroeger een snelweg was. Parkeerruimte is er ook te weinig en het is te duur.
Ik begon meer te fantaseren over het idee van een metrostelsel en hoe het zou functioneren. Waar zou lijn A beginnen en eindigen? Hoeveel lijnen heeft Breda nodig? En hoe gaat de stad zich uitbreiden de komende dertig jaar? Ik vond het vooral leuk om over dit denkbeeldige plan na te denken en zag het al helemaal voor me. Het is eigenlijk geen plattegrond maar meer een schematische versie van de werkelijkheid, die makkelijk is te lezen. En ik vind het er ook kunstzinnig uitzien. Neem bijvoorbeeld de metrokaart van Parijs. Het is fascinerend om te zien hoeveel lijnen er zijn, terwijl het toch overzichtelijk genoeg is. En onder de grond bouwen opent een nieuwe dimensie die je anders niet benut.
Tijdens het ontwerpen kwam ik op het idee om van de metrokaart een 1 aprilgrap te maken. Samen met Instagram ‘ilovebreda’ hebben we de grap uitgebracht, met de veronderstelling dat er bij de gemeente informatie was gelekt over het bouwen van de metro. Zo werd de grap door verschillende lokale nieuwsites opgepikt en ontstond een discussie over het openbaar vervoer in Breda. Veel inwoners waren enthousiast over het idee en vonden het zelfs jammer dat het om een grap ging en het plan geen werkelijkheid kon worden. Anderen vroegen zich af waarom er geen metro door hun wijk zou gaan. Weer anderen gaven aan hoeveel sneller en goedkoper ze zo naar hun vrienden kunnen reizen.
Inmiddels ontwerp ik ook denkbeeldige metrokaarten voor andere steden, waar ik een serie van maak.
Hier vind je de volledige metrokaart.